Jävla Malå kommun!

Ursäkta språket, men i morse fick jag ett samtal från Malåkommun angående Sagas dagis plats.
Vi har stått i kö i 4 månader och jag hade hoppats att hon skulle få skolas in i Januari.
Nu sa den som ringde att vi inte har någon rätt till dagisplats då jag är arbetslös!
Inte ens 15 timmar i veckan, hur i H-vete ska jag kunna söka jobb då jag inte får någon barnomsorg?
Jag är inte heller berättigad till A-kassa utan barnomsorg eftersom att jag inte kan stå som arbetssökande utan barnomsorg! -Hur fan tänker Malå kommun undrar jag??????

Det är även väldigt konstigt att andra arbetslösa i Malå kommun får ha sina barn på dagis 15 timmar i veckan. Varför ska vi vara ett undantag?
Tydligen finns det inga dagis platser, men då får kommunen fasen se till att öppna ett nytt dagis, detta kan ju inte komma som någon överaskning för dom!!!

Visst kan jag vara hemma med Saga, men det skulle nog vara roligt för henne att komma på dagis och träffa andra barn några timmar i veckan.

Såååååå irriterande!


2009-12-02 | 12:32:22 | Allmänt | 9 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Carro Barro Persson

DET ÄR SÅ J***A TRAGISKT...är minst lika förbannad som du!!!!!

2009-12-02 // 12:39:55
» Emma

Ja me, kan inte fatta att dom gör undantag. Hur ska vi göra för att få oss ett jobb då? Hur många arbetsgivare vill ha med snoriga å griniga bebisar på anställningsintervjuer och får vi verkligen jobb?

Nä, skärpning Malå kommun!

2009-12-02 // 13:01:37
» Anonym

Hjälp oss med vårt projektarbete, läs vår blogg! http://foodpassion.blogg.se/

2009-12-02 // 13:23:40
» Anonym

Och i samma andetag beklagar sig företrädare för kommunen titt som tätt över att så många flyttar från Malå och att det gärna skulle få komma fler barnfamiljer och bosätta sig där ... men hur sjutton ska någon vilja stanna och våga bilda familj i Malå om förutsättningarna för barnomsorg innebär att man har fast jobb. Och hur skulle det gå om BÅDA föräldrarna vore arbetslösa? Får INGEN av dem någon A-kassa då, eller ...?

2009-12-02 // 13:38:47
» Carro Barro Persson

Tycker ni ska kontakta Norran om det här så dom får göra ett repotage om eran suitation!!!

2009-12-02 // 15:42:12
» Linda Boman

Inte acceptabelt alls!!! Så får dom inte ens göra... Har aldrig hört att det varit så där nån annanstans än i just Malå... Känner att jag blir mer å mer förbannad när jag tänker på detta :) Ring Norran... de va en jävligt bra idé!! Smart Carro P :) Eller så flyttar ni alla till Kiruna... för här får man minsann dagisplats direkt... Jag fick två veckor efter jag flyttat hit och då var jag även arbetslös åxå... KOM :)

2009-12-02 // 16:08:21
» Marlene

Det är ju en sak om det inte finns plats, men att använda arbetslöshet som ett skäl att neka barnomsorg låter ju helt absurt! Hur kan det skilja så mellan olika kommuner? På Umeå kommuns hemsida står det "Barn till arbetssökande har rätt till heltidsplacering." och i Malå kan man inte ens få 15 tim/vecka? Det måste vara nåt fel nånstans...

2009-12-02 // 20:21:39
» sofia

Du måste ha fått prata med nått pryo för enligt mina efterforskningar måste komunen erbjuda plats efter 4 månader i kö, oavsett arbetslöshet eller ej. Du kan nog sätta dit dom för diskriminering om du vill :)

2009-12-02 // 21:19:08
» Britta

Hej vännen!! Be att få det beslutet skriftligt och att du får veta var du skall överklaga. Min erfarenhet av Malå kommun är att de blir LIV rädda när det hör ordet överklaga.

2009-12-03 // 06:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback